Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Zaštitimo svoja potrošačka prava

02. 11. 2016. Niš

Izvor: City radio

Da li zakon više štiti trgovce, ili kupce?

Koja prava imamo u današnjem potrošačkom svetu i koliko znamo o tome? Kome se žaliti kada su nam povređena potrošačka prava i kako ih zaštitii?Šta kažu stručni ljudi koji se bave ovim temama i poznaju zakone, a šta kažu građani saznajte u novom serijalu „Zaštitimo svoja potrošačka prava“.

Iako je usvojen septembra 2014. godine Zakon o zaštiti potrošača, u našoj državi se ne poštuje u potpunosti. Kako da se zaštite sami potrošači, ali pre svega informišu o svojim potrošačkim pravima objašnjava nam predsednik Centra za zaštitu potrošača Forum iz Niša Jovan Jovanović.

„Iz neznanja potrošači često predstavljaju probleme nerealno, žale se na boju, oblik ili nešto drugo što im ne odgovora. To ne može. Najlakši način je da svako ko poželi na našem sajtu pročita svoja potrošačka prava i šta kaže Zakon.Opet, neretko trgovci odbijaju odmah kupca, misleći da je neinformisan. Imamo slučaj da nam se obratio potrošač kome su televizor popravljali tri puta, bez mogućnosti da zameni za nov ovaj aparat. Kada smo mu rekli da zatraži dokaz o tome, odmah su popustili i zamenili ga. Automatski su videli da je on upućen u svoja prava. Cilj svakog trgovca je da bude monopolista i održi svoj imidž. Međutim, država to mora da sprečava“, kaže Jovan Jovanović.

U Forumu od 2002. godine svi građani jugoistočne Srbije mogu da dobiju potpuno besplatnu pravnu pomoć i budu upoznati sa svojim potrošačkim pravima.

„U našim kancelarijama dežuraju pravni savetnici koji daju savete, formiraju predmete i pregovaraju sa trgovcima ukoliko zaključe da je kupac oštećen. Uglavnom u 90 odsto slučajeva uspemo da trgovac prihvati reklamaciju. Naravno, ukoliko se u tim pregovorima ne razreši problem, imamo i naše advokate koji, ako procene da je potrošač i dalje u pravu, može da se pokrene i sudski postupak“, tvrdi Jovan Jovanović iz Centra za zaštitu potrošača Forum.

Od 300 prigovora ovoj organizaciji na mesečnom nivou najveći broj odnosi se na probleme sa mobilnim telefonima, tehnike, obuće, naročito patika, odeće, ali u znatnoj meri potrošači negoduju zbog struje, grejanja i drugih komunalnih usluga preduzeća.

„Iako su to državna javna i javna komunalna preduzeća, oni najčešće krše Zakon, umesto da budu primer ostalim pružaocima usluga. Na prvom mestu je EPS. Moram da dodam da, kada je u pitanju roba, najvažnije je da potrošači znaju da u prvih 6 meseci kupovine ako dođe do kvara pretpostavlja se da je proizvod imao skrivenu grešku i trgovac nema pravo da vrši popravku bez saglasnosti potrošača. Ali kupci to ne znaju, a trgovci izbegavaju da vrše zamene. Takođe, u periodu od 2 godine zakonske garancije ukoliko se tri puta pojavi kvar na proivodu, kupac isto ima pravo na zamenu“, objašnjava Jovanović.

Zbog toga u Forumu apeluju na potrošače da svu dokumentaciju kupljenih proizvoda čuvaju.

Ovaj tekst u sklopu serijala „Zaštitimo svoja potrošačka prava“ realizovan je uz podršku Gradske Opštine Pantelej.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Najčitanije

Najviše komentara