Home  |  Program  |  Projekti  |  Zaštitimo svoja potrošačka prava  |  Koliko se građani javljaju Centru za zaštitu potrošača?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Zaštitimo svoja potrošačka prava

30. 11. 2016. Niš

Izvor: City radio

Koliko se građani javljaju Centru za zaštitu potrošača?

Na mesečnom nivou Centru za zaštitu potrošača Forum se javi oko 300 nezadovoljnih kupaca, međutim veliki je broj onih koji se iz određenih razloga ne javljaju Centru. Stižu i pritužbe koje se odnose na rad i usluge nekih javnih preduzeća.

Perica Stojčev, sekretar Centra za zaštitu potrošača Forum, objašnjava nam rad ove niške organizacije. Iz Niša i okoline na mesečnom nivou njima se javi oko 300 nezadovoljnih kupaca, međutim veliki je broj i onih koji im se ne obrate za pomoć. Zašto je to tako?

„Centar za zaštitu potrošača Forum je potrošačka organizacija, koja je nadležna na teritoriji južne i jugoistočne Srbije, ne samo za Niš. Regionalno savetovalište radi, i oko 300 potrošača mesečno ima prigovore, ne samo iz Niša. Na robu, komunalne ili neke druge usluge. Smatramo da postoji veći broj potrošačkih problema. Više je uzroka što se ljudi nama ne javljaju. Jedan je neznanje svojih potrošačkih prava. Drugi je verovatno skeptičnost, da će se javiti bez razloga, ili ih čak sami trgovci ubede da je uzaludno da ulažu prigovor , jer su sami krivi“, priča Stojčev.

Građani su se Forumu obraćali nezadovoljni, između ostalog i uslugama i radom „Parking servisa“. Ima i onih građana koje smo mi anketirali, a nisu imali posebnih zamerki, dok ima i onih potpuno nezadovoljnih. Neki smatraju da na primer, posle obećanja i postignutog dogovora između Gradonačelnika Bulatovića i direktora “Parking servisa”, “pauk” služba odnosi vozila još više nego ranije, da ovo preduzeće ne ulaže ništa kada je reč o novim parking mestima i javnim garažama a da pri tom ima velike prihode što od karata, što od nošenja vozila. Ima i onih koji  misle da “Parking servis” treba da nosi sve nepravilno parkirane automobile, posebno sa trotoara jer onemogućavaju pešacima normalno kretanje.

Sekretar “Foruma za zaštitu potrošača” Perica Stojčev kaže da se u startu krenulo pogrešno, kada je najavljeno da će od 1. avgusta biti nošeno maksimalno 500 automobila, s obzirom da postoji Zakon o saobraćaju koji taj deo jasno reguliše. On dodaje da je i ova cifra velika, s obzirom na standard Nišlija, i očekuje da će ubuduće parkiranje biti regulisano na mnogo bolji i kvalitetniji način, kojim će istovremeno biti ispoštovan zakon, a građanima omogućena nova parking mesta u Nišu, koja u ovom trenutku nedostaju, zbog čega su često prinuđeni da parkiraju tamo gde to nije dozvoljeno. 

Jelena Nešić zadužena za medije u "Parking servisu" kaže da se do cifre koja se pominje od maksimalno 500 odnetih automobila, nije došlo nikakvim studijama, ili istrživanjama, već da je to, kako ističe, okvirna cifra koja je uzeta u obzir prilikom dogovora gradonačelnika Bulatovića i direktora “Parking Servisa” Marka Jovanovića. Ona tvrdi da je “pauk” služba sada fokusirana na strogi centar grada i nepropisno parkirana vozila, na automobile koji ugrožavaju bezbednost, a “pauk” će reagovati i na pozive građana, kao što je to i do sada bila praksa. Takođe, negirala je tvrdnje pojedinih građana da su radnici ovog preduzeća nosili vozila bez konsultacija sa saobraćajcem koji uvek donosi odluku da li vozilo treba nositi ili ne.

Perica Stojčev kaže da je bilo pritužbi građana upravo i zbog toga što su radnici “Parking servisa” često nosili vozila bez konsultacija i odobrenja saobraćajnog policajca, ali i dodaje da “Forum za zaštitu potrošača” nije imao uvid u kompletnu dokumentaciju iz “Parking servisa”. To pojašnjava time da se građani često žale ali i da odustaju od dalje procedure, jer nemaju poverenje u pravnu državu, pa “Forum” i ne može da traži dokumentaciju bez odobrenja onoga ko se žalio. 

Ovo je samo jedan od primera kako građani reaguju kada sui m ugrožena prava, a ko i na koji način reaguje.   

Stojčev dodaje da i mediji imaju važnu ulogu kada je reč o informisanju kupaca o njihovim pravima, jer je jedno od osnovnih prava potrošača – pravo na informisanost.

„Mediji moraju da imaju mnogo veću i aktivniju ulogu, kako bi mi bolje obaveštavali potrošače o njihovim pravima, o načinu rešavanja, i nekim bitnim stvarima. Na primer o lošoj poslovnoj praksi, o trgovcima koji imaju negativan stav prema potrošačima, o iskustvima sa trgovcima. Svi smo potrošači, od novorođenčeta do kraja života. Čak i ako smo u nekom kontekstu trgovci, u drugom smo potrošači“, kaže Stojčev.

On zaključuje da bi Zakon o zaštiti potrošača  trebalo da bude nešto što je univerzalno i dobro za sve. Ukoliko neko ostvaruje svoj prihod kao trgovac, a ima probleme od strane JKP-a tu se on javlja kao potrošač. Ili kao fizičko lice kad se pojavi negde, on je trgovac za određenu stvar ali ne za sve, objašnjava Stojčev.

U nastavku serijala „Zaštitimo svoja potrošačka prava“ zavirićemo i u principe evropskog prava koji štiti potrošače i podsetiti vas na neka od osnovnih prava potrošača, a čitaćete i o još nekim iskustvima naših sugrađana sa teritorije Niša na ovu temu.

Serijal tekstova „Zaštitimo svoja potrošačka prava“ je realizovan uz podršku Gradske Opštine Pantelej.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Najčitanije

Najviše komentara