Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Zaštitimo svoja potrošačka prava

07. 12. 2016. Niš

Izvor: City radio

Zašto treba biti oprezan sa računima?

Baveći se temom potrošačkih prava razgovarali smo, osim sa ljudima iz struke, i sa građanima. Oni su podelili sa nama svoja iskustva i nedoumice kada je o potrošačkim pravima i njihovoj zaštiti reč.

Nekim građanima sa teritorije našeg grada sa kojima smo razgovarali dešavali su se problemi sa proizvodima koje su kupovali. Ipak, kako nam je ispričao jedan Nišlija, pozitivan ishod po njega bio je rezultat poznavanja potrošačkih prava.

„Više puta sam imao problema sa obućom, ali nikada i sa reklamacijom obuće, pošto sam uvek nailazio na razumevanje prodavaca koji su uvažavali moje reklamacije. U jednoj radnji sam čak tri puta menjao patike, i uvek dobijao nov model, a poslednji koji sam izabrao nosio sam duže od dve godine“, podelio je sa nama svoje iskustvo Vladimir sa Palilule.

Problem sa zamenom cipela nije imao samo jednom, ali je u drugoj radnji uspeo da u garantnom roku zameni đon na jednoj cipeli, a drugu je kaže skoro reklamirao sa istim problemom, i uvažili su mi reklamaciju i nakon isteka garantnog roka.

„Bitno je da građani znaju svoja prava, odnosno treba da znaju da imaju rok od šest meseci za reklamaciju ovakvih proizvoda, čak i kada prodavac ili proizvođač odredi kraći rok za podnošenje reklamacija. Još jedna bitna stvar je da uvek moraju da uzmu i čuvaju fiskalni račun kako bi ostvarili svoje potrošačko pravo“, kaže Vladimir sa Palilule.

Sa druge strane, naša sugrađanka iz opštine Medijana kaje se što nije ranije bila upoznata sa svojim potrošačkim pravima. Nju, kako kaže, prodavac nije ispoštovao i pravilno informisao.

„Bila sam obmanuta. Kada sam preko mobilnog operatera kupila mobilni telefon, pokvario se posle mesec dana. Žalila sam se operateru, odakle su me uputili na njihov servis. Pokušali su da ga poprave, pa, barem jedno 4 puta, on se uporno kvario. Očigledno je bilo da ima neku tehničku grešku, a zamena, iako sam je zahtevala, nije dolazila u obzir. Sada, kada sam upućenija u potrošačka prva, shvatam da sam dopustila trgovcu da se poigra sa mojim strpljenjem i novcem, potpuno bez moje krivice“, priča nam Svetlana. 

Pogledajte deklaracije jer potrošač ima pravo na tačnu i potpunu informaciju o proizvodima i uslugama, kao i mogućnost obrazovanja i sticanja znanja potrebnih za ostvarivanje svojih prava i obaveza. Pročitajte „sitna slova“  jer kada kupujete, VI ZAPRAVO SKLAPATE UGOVOR i tekst pisan sitnim slovima je zakonski obavezujući ili oslobađajući za prodavca! 

Vraćanje robe za zamenu, popravku ili povraćaj novca 

Ukoliko u roku od 6 meseci od kupovine proizvoda za koji se ne izdaje garantni list uočite nedostatke, imate pravo da prodavcu uručite reklamaciju na proizvod. Uslov za ostvarivanje ovih prava je da nedostatak nije nastao vašom krivicom i da prilikom podnošenja reklamacije priložite RAČUN o kupljenom proizvodu. 

Šta je dužan da uradi prodavac, ako je reklamacija osnovana?  Da zameni kupljeni proizvod za nov, ili vrati novac u iznosu cene tog proizvoda, otkloni nedostatke na proizvodu, nadoknadi eventualnu štetu uzrokovanu proizvodom sa nedostatkom, da se izjasni o načinu naknade najkasnije u roku od 8 dana od dana podnošenja reklamacije. U suprotnom, obratite se tržišnom inspektoru.

Slična pravila važe i u slučaju nedostataka u vezi sa pruženom uslugom.

Koje su zakonske obaveze prodavca, odnosno davaoca usluga?

Poslodavac, odnosno davalac usluge je dužan da potrošaču, između ostalog, obezbedi: proizvod u tačnoj meri ili količini i da mu omogući proveru tačnosti, onu količinu proizvoda koju traži, ukoliko je tražena količina na raspolaganju i dokaz o poreklu proizvoda.

Tekst iz serijala „Zaštitimo svoja potrošačka prava“ je realizovan uz podršku Gradske Opštine Pantelej.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Najčitanije

Najviše komentara