Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Ekonomija

06. 12. 2012. Niš

Autor: Tijana Nikolić Izvor: City radio

FORUM: „EPS obmanjuje potrošače“

Centar za zaštitu potrošača „Forum“ kritikovao je Ministarstvo energetike i EPS zbog nepoštovanja zakona i obmanjivanja potrošača.

Najveći problem su, kako navode, najavljeni otpis kamata na dugovanja za utrošenu struju i pdv od 20% koji je nezakonito naplaćen u septembarskim računima, kao i način obračunatog umanjenja narednog meseca.

Šta je sa otpisom kamate?

Jedan od najvećih problema građana Srbije kao potrošača jesu velika dugovanja prema EPS-u za utrošenu električnu energiju. U „Forumu“ kažu da su više puta od Ministarstva tražili da se pristupi rešavanju ovog problema, ali nisu dobili nikakve odgovore.

U zakonu o obligacionim obavezama postoji član (378) kojim je propisano da postoji jednogodišnji rok zastarelosti za račune za struju, grejanje, plin, vodu i održavanje čistoće, ako je usluga izvršena za potrebe domaćinstava.

Pošto EPS nije na vreme podnosio tužbe protiv dužnika, danas postoje velika nenaplaćena dugovanja zbog kojih su potrošači u velikim problemima. Na to se dodaje i činjenica o kamatama na ova dugovanja, koje po zakonu ne bi smele da se obračunavaju kao zatezne kamate, dok se ne uđe u sudski postupak za naplatu dugovanja.

„Uprkos zakonu i izjavama ministarke Mihajlović da će kamate biti otpisane, te kamete se i dalje naplaćuju građanima i to kao zatezne, svakog meseca čak i kada još uvek nije podnesen zahtev sudu. Mi smo poslali drugo otvoreno pismo ministarki Mihajlović u kojem je podsećamo na njene izjave u septembru ove godine i očekujemo da će uskoro odgovoriti i da ćemo naći rešenje za probleme potrošača“, rekao je Jovan Jovanović, predsednik „Foruma“.

Inače, kamate se sada drugačije obračunavaju nego ranije. Više se ne obračunavaju zajedno sa osnovnim dugom već se vode posebno, tako da se sada manje uvećava onaj ukupan dug, ali se kamata svakako uvećava i obračunava, samo posebno.

„Recimo u Nemačkoj, javna preduzeća ne zaračunavaju kamate na dugove potrošača, već ih rešavaju na obostrano prihvatljiv način, a ostalim evropskim zemljama da ne pričamo“, dodaje Jovanović.

„Forum“ je tražio od Ministarstva da se u skladu sa zakonima o javnim agencijama, donesu promene u Agenciji za energetiku, gde će se čuti glas potrošača. To trenutno nije slučaj, jer je ova agencija samo istureno odeljenje Ministarstva finansija, gde nema zastupnika potrošača.

Povraćaj nezakonito naplaćenog pdv-a u septembarskim računima

Nakon što je EPS nezakonito naplatio pdv u iznosu od 20% u septembarskim računima, i odluke Vlade da taj novac građanima vrati, EPS je to i uradio, ali pritom je opet obmanuo potrošače po mišljenju „Forum“-a.

EPS je dostavio elektrodistribucijama uputstvo za obračunavanje ovih računa u kome piše da „na ukupan iznos računa iz septembra sa obračunatim PDV-om od 20% primeniti stopu od 1,4125%“. To znači da ako vam je račun bio 1.000 din., 20% PDV-a je 200 dinara, a kada se primeni PDV od 18% to je 180 dinara, te račune treba umanujiti za 20 dinara. Međutim, EPS je računajući tu stopu od 1,4125% dobio cifru od 16,95 dinara za smanjenje, što je kada se prenese u velike cifre ogroman novac.

„Time je EPS obmanuo potrošače za višemilionske cifre, jer ima 3 miliona strujomera u Srbiji, pa kada sve to pomnožite dobijete ogromnu sumu novca“, objašnjava Jovanović.

On poručuje i to da javna preduzeća moraju da shvate da oni postoje zbog građana, a ne obrnuto“.

Komentari (1)

ostavi komentar
pet

11.01.

2013.

anonymous [neregistrovani] u 23:02

svi su isti

Svi ministri su isti. obecavaju sve i svasta dok ne sednu u fotelju. Takva je i ministarka Zorana.

Odgovori

Ostavi komentar

antiRobotImage